Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela 2023

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela 2023

Donderdag 22 juni 2023 na aankomst bij de overnachting in Aubin besloten om weer naar huis te gaan.
De hoofdreden was dat de rechter pols na 1,5 week nog steeds pijnlijk is maar wel wat minder dik.
De bedoeling was eigenlijk om nog een 3-tal dagen door te lopen tot Villefranche-de-Rouergue omdat daar ook een treinstation is.
Vrijdag 23 juni 2023
‘s-Ochtends rustig de twee kilometer richting  Gare de Aubin afgelegd.
Wel een heel raar gevoel, weer naar huis, teleurstellend dat er een einde is gekomen aan een ritme, een “way of life”, die veel inspanning vraagt maar super relaxed was/is…
Er is één ding dat ik ZEKER NIET zal missen, dat is dat vreselijke Franse ontbijt met weinig energie maar wel met veel suiker/zoetigheid.
Aangekomen bij Gare de Aubin blijkt het niet veel meer te zijn dan een gelig gebouw met een vrijstaande abri vol met sigaretten peuken.
Één enkel perron waar een spoorlijntje langs loopt.
In de abri hangt een bord met een pijl naar links met tekst Capdenac en een pijl naar rechts met de tekst Rodez.
Eerst maar eens onderzocht welke kant we op moesten, bleek dus Capdenac te zijn.
Ticket nergens te koop?!
Toen het stationnetje geopend werd gelijk gevraagd waar men tickets kan kopen, “in de trein was het antwoord”.
Bedoelde eigenlijk ticket(s) naar Roosendaal en/of Amsterdam.

Na wat haperingen in het systeem uiteindelijk een kaartje kunnen kopen in de trein van Gare de Aubin naar Gare Brive La Gaillarde.
Gare Brive La Gaillarde leek in ieder geval meer op een echt station, ook omdat er moderne automaten aanwezig waren voor de kaartverkoop, nationaal en internationaal.
Dus, toen dacht ik, koop hier een ticket naar Amsterdam.
Op het scherm alleen maar de melding(en) dat er geen treinen beschikbaar waren, Full, Full, Full...
Een lichte paniek ontstond, voor het eerst sinds de Camino een stress situatie, pfff…
Van alles geprobeerd, eindstation Amsterdam, eindstation Roosendaal, geen resultaten.
Toen eerst maar een ticket gekocht naar Paris (Austerlitz), zijn we in ieder geval weer een paar honderd kilometer richting home.

Aangekomen op Gare Paris Austerlitz gelijk door naar Paris Gare de Lyon.
Dat is niet zo moeilijk, naar buiten, brug over het water en je bent na 700 meter bij/op Paris Gare de Lyon. 
Eerst maar eens gezocht naar een infopunt, te vergeefs.
Het is opvallend dat er op geen enkel (groot) treinstation een infopunt aanwezig is. 

Gelijk maar weer door naar een automaat voor internationale tickets.
Voor de de vrijdag geen enkele ticket meer te verkrijgen, alleen maar Full, Full, Full, bij alle zoekresultaten.
Dan maar naar de zaterdag…
Amsterdam gaf weer dezelfde resultaten, Full, Full, Full…
Roosendaal, gaf wel geteld één resultaat, Premium, niet aarzelen en boeken, wil geen dag langer blijven dan nodig in die k*t stad Parijs, je wilt er niet dood gevonden worden.

Er kwamen 4 documenten uit de automaat waarvan 3 reis-tickets.
1- Betalingsbewijs
2- Ticket Paris Nord – Bruxelles Midi (TGV – Premium)
3- Bruxelles Midi – Antwerpen Centraal (IC – Classe 2)
4- Antwerpen Centraal – Roosendaal (IC – Class 2)

Begreep eigenlijk niet dat er op de ticket Paris Nord stond, had toch duidelijk aangegeven vertrek vanaf Paris Gare de Lyon.
Op dat moment niet verder over nagedacht, was meer bezig met de overnachting.
Was eigenlijk niet van plan om nu als een zwerver in Parijs te overnachten.
Dus op zoek naar een (betaalbare) overnachting…

Ook nu hetzelfde resultaat als bij het kopen van een treinkaartje naar Nederland, Full, Full, Full…
Tijdens het zoeken naar een overnachting raakt men steeds verder weg van Paris Gare de Lyon.
Uiteindelijk bij een Ibis hotel uitgekomen die mij wist te vertellen dat er bij de Mercure hotel, een stukje verder, er daar nog één kamer zou zijn.
Dat was gelukkig nog zo, helaas niet voor een prijs die past bij een Pèlerin de Saint-Jacques-de-Compostele.
Er werd een flinke korting gegeven, zelfs inclusief ontbijt was het nog een groot bedrag.
Misschien had het meer te maken dat het al tegen middernacht liep.

Parijs, wat een drukte, mensenmassa, stank, verkeer, volle terrassen, lawaai, ambulance sirenes, politie sirenes, etc.
Dan zijn Amsterdam en Rotterdam plots een dorp t.o.v. Parijs…
Was er al voor gewaarschuwd door de Franse die ik heb gesproken tijdens de Camino.
Paris is meer voor de buitenlanders en voor de arrogante Fransen, nogmaals dat zijn niet mijn woorden.

Zaterdag 24 juni 2023
Deze ochtend relax opgestaan, voel nu voor het eerst de knieën, die het de laatste weken flink voor de kiezen hadden gehad.
Ontbeten en dan zie je dat het een internationale hotel is, meerdere producten op tafel dan alleen Jam en Juice, brrr…

Om 11:00 uur richting  Paris Gare de Lyon.
Daar begon de zoektocht naar de trein die mij naar huis zou brengen.
Niet te vinden, keek nogmaals goed naar de ticket: 14:22 uur Paris Nord  –  15:44 uur Bruxelles Midi.
Links en rechts navraag gedaan, die Franse beweren nog steeds dat de trein vertrekt om 14:22 uur. 
Maar op de infoborden waar een kwartier van te voren het perron-nummer wordt aangegeven was de trein niet te vinden.
Toen viel het kwartje, moest als de sodemieter naar Paris Gare du Nord want vandaar zal de TGV die ik zou moeten hebben vertrekken.

Had toen nog 01:45 uur om daar te komen...
Had toen twee mogelijkheden, de metro of een taxi.
Hoe gemakkelijk of hoe moeilijk de metro van Parijs is weet ik niet maar wilde geen enkele risico lopen, dus een taxi.
Kom je buiten op een taxistandplaats terecht waar je als gewone burger niet welkom bent, deze taxi’s waren alleen bedoelt voor de elite en niet voor het gepeupel.
Stuk verderop de standplaats "gewone" taxi's gevonden, met wel twee taxi’s op dat moment met een wachtrij van wel 100 meter wachtende en zoekende personen.
Dacht, dit gaat het hem dus ook niet worden.
Én dan plots staat er iemand naast je en die vraagt of ik een taxi nodig heb.
Jazeker, gelijk houd hij zijn telefoon voor mijn gezicht met het bedrag.
Het bedrag wat erop stond was 5x het bedrag wat een standaard taxi zou kosten.

Niet twijfelen, we willen naar huis.
Een illegale taxi, eerst 500 meter lopen.
Dan staat daar de taxi, een zware motor scooter met koffers aan zijkanten en achterop.
Hoed in de koffer, haarnetje op, helm op, handschoenen aan en de rugzak d.m.v. een spin op de achterkoffer.
Gaan met die banaan, heb alleen oranje en rode stoplichten gezien.
Dit gaat wel wat sneller dan een gewone auto taxi.
Binnen een half uur stond ik op 400 meter van Paris Gare du Nord, alwaar mijn TGV van 14:22 uur op de infoborden was aangegeven.
Toen had ik er pas vertrouwen in dat ik deze zaterdag nog thuis zou komen.

Overstappen in Brussel-zuid (Midi), Antwerpen Centraal, Roosendaal, 's-Hertogenbosch, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal richting Didam.
Reizen via Nijmegen werd afgeraden i.v.m. het slechte onderhoud, chaos, de vele storingen en de vertragingen op de lijn Nijmegen-Arnhem.
Alle overstappen gehaald, en dat valt nog niet mee, het rennen met een rugzak, een wandelstok en niet te vergeten het inchecken en uitchecken i.v.m. de verschillende vervoerders in Nederland.
Om 21:24 uur arriveerde we zaterdagavond op station van Didam als gepland.

Heb in de laatste twee dagen meer stress gehad dan de 65 wandeldagen van de Camino naar Santiago.
Ook in de laatste twee dagen meer geld uitgegeven dan 20 wandeldagen van de Camino naar Santiago.

Volgend jaar gaan we weer verder vanuit Aubin.
Maar dan wel reizen met het vliegtuig naar Toulouse van waaruit met de trein naar Aubin.

Nooit meer via Parijs.

Ook de route gaan we aanpassen, na aankomst in Santiago de Compostela eerst naar Muxia en dan pas naar Finisterre.
Dit omdat Finisterre het einde van de wereld is, oftewel daar waar de wereld ophoudt, het 0-km punt van de Camino.
Om dat allemaal uit te zoeken zal een klusje worden voor van de winter worden.

Nu eerst de Nijmeegse Vierdaagse, de 100 van Leeghwater en de 100km Dodentocht.
Zit nog wel in twijfel om dit jaar toch nog in september de Kennedymars van Haaksbergen te doen.

Garmin Connect:

Blog:

Foto's:

#CaminoDeSantiago 
#Ultreia
#BuenCamino
#SantiagoDeCompostela

Reacties

Populaire posts van deze blog

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela, dag 65

Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela 2024/2025